جستجو
   
    Delicious RSS ارسال به دوستان خروجی متنی
    کد خبر : 26093
    تاریخ انتشار : 9 اردیبهشت 1392 9:56
    تعداد بازدید : 465

    رییس سازمان ثبت اسناد: ارایه خدمات ثبتی تسهیل و تسریع می شود

    رییس سازمان ثبت اسناد واملاک کشور گفت: در صدد هستیم با اجرای برنامه های جایگزین شیوه های سنتی و بکارگیری فناوری های نوین، خدمات ثبتی آسان تر و با سرعت بیشتر به مردم ارائه شود.

    ˈاحمد تویسرکانیˈ روز یکشنبه در جمع خبرنگاران با اشاره به برنامه های سال های اخیر سازمان در عرصه فراگیری شیوه های جدید ارائه خدمات ثبتی، افزود: یکی از اهداف اصلی اجرای این شیوه ها کاهش مراجعات حضوری مردم به واحدهای ثبتی و انجام هزینه های مختلف غیر ثبتی بوده است.

    وی در تبیین اهم سیاست های این سازمان در سال گذشته، اظهار کرد: شفاف سازی و تثبیت حدود و اطلاعات مالکیت ها، نقل و انتقالات و معاملات رسمی، ایجاد تسهیل و تسریع در ارایه خدمات ثبتی به ذی نفعان و کاهش مراجعات حضوری از جمله این سیاست ها بوده است.

    معاون قوه قضاییه به راه اندازی سیستم الکترونیکی استعلام و پاسخ به استعلامات املاک در سال گذشته اشاره کرد و افزود: در سال 91 به 70 درصد از استعلامات به صورت الکترونیکی پاسخ داده شد. همچنین در این مدت 23 درصد از خلاصه معاملات از طریق سامانه ثبت الکترونیکی خلاصه معاملات، در محیط مجازی در دفتر املاک ثبت شده است.

    وی یادآور شد: این اقدام از حجم عظیم مراجعات به واحدهای ثبتی ودفاتر اسناد رسمی وعوارض ،هزینه ها و حواشی مختلف آن به نحو چشمگیری کم کرد و سرعت پاسخگویی افزایش یافت.

    رییس سازمان ثبت اسناد و املاک کشوربا بیان این که در سال 91، تعداد 2 میلیون و 199 هزار و 780 فقره سند مالکیت املاک در کشور صـادر شد، اضافه کرد: 99 درصـد این اسناد به صورت کـاداستـری و تک برگ بوده است.

    وی، تصریح کرد: صدور اسناد مالکیت در سال 91 به نسبت سال گذشته آن، 52 درصد رشد داشته است که در این راستا در بخش اراضی موقوفه با 4 هزار و 242 سند و با رشد 75 درصدی، اراضی ملی و مراتع با 5 هزار و 732 سند و با رشد 66 درصدی، اراضی موات با 236 سند و با رشد 75 درصدی، طرح مسکن مهر با 38 هزار و 520 سند و با رشد 154 درصدی و سایر اسناد مالکیت صادره نیز با رشد 29 درصدی همراه بوده است.

    تویسرکانی در خصوص صدور اسناد مالکیت دولتی در سال 91 اظهار داشت: در سال گذشته تعداد 40 هزار و 512 سند با رشد 31 درصدی برای وزارتخانه ها و مؤسسات دولتی، 13 هزار و 860 سند با رشد 11 درصدی برای مؤسسات و نهادهای عمومی غیردولتی و 6 هزار و 870 سند با رشد 31 درصدی برای شرکت های دولتی صادر شده است.

    وی در خصوص علت افزایش صدور اسناد دولتی در سال گذشته گفت: همکاری دستگاه های اجرایی و افزایش مطالبه آن ها در راستای انجام وظایفشان مبنی بر سنددار کردن اراضی تحت تولیت، از عوامل افزایش صدور اسناد دولتی در سال قبل بوده است.

    وی افزود: بازنگری و اصلاح قوانین، مقررات و استانداردسازی رویه ها، توسعه کیفی و ارتقای سطح برخورداری از منابع انسانی، اطلاع رسانی و ارتقای سطح آگاهی های عمومی و ارتقای نظارت، بازرسی و پاسخگویی نیز از دیگر سیاست های اجرایی سال قبل بوده که با جدیت تعقیب و پیگیری شده است.

    تویسرکانی گفت: سازمان ثبت در میزان عملکرد و ارایه خدمات ثبتی به مردم با توجه به متوسط نرخ رشد در بسیاری از موارد نسبت به سال قبل دارای روندی صعودی بوده است.

    وی به مهمترین برنامه های اجرایی حوزه املاک این سازمان اشاره کرد و یادآور شد: تکمیل طرح کاداستر شهری و تبدیل اسناد مالکیت قدیمی به اسناد مالکیت تک برگ کاداستری، اجرایی شدن قانون تعیین تکلیف وضعیت ثبتی اراضی و ساختمانهای فاقد سند رسمی و پذیرش تقاضای صدور سند مالکیت از طریق مجازی و اجـرای تفاهم نامه با سازمان نظام مهندسی و برون سپاری تهیه نقشه تفکیکی آپارتمان ها، مهم ترین اقدامات انجام شده در بخش امور املاک و کاداستر در سال گذشته بوده است.

    معاون قوه قضاییه با تأکید بر این نکته که ˈگسترش ثبت رسمی و افزایش اقبال عمومی به سند دار کردن املاک از دغدغه های جامعه می کاهدˈ ،گفت :امروز جامعه ناخواسته و در ابعاد مختلف متحمل هزینه های مستقیم وغیر مستقیم فردی واجتماعی شده که راهکار اصلی حذف این هزینه ها، توجه به ثبت رسمی است.

    وی به اهم اقدامات انجام شده در بخش امور اسناد و سردفتران اشاره کرد و اظهار داشت: حذف مراجعات حضوری جهت پلمپ دفاتر تجاری، استقرار دستگاههای پرداخت الکترونیکی در کلیه دفاتر اسناد رسمی و واحدهای ثبتی، ایجاد سامانه های استعلام الکترونیک و ثبت الکترونیکی خلاصه معاملات نیز از اهم اقدامات انجام شده در بخش امور اسناد و سردفتران در سال گذشته بوده است.

    تویسرکانی با اشاره به ارائه حدود 8 میلیون خدمت ثبتی الکترونیکی در سال 91 افزود: مقایسه عملکرد و فعالیت های سازمان ثبت اسناد و املاک کشور در دوسال اخیر در دو بخش املاک و اسناد، بیانگر افزایش و رشد 5/5 درصدی خدمات ثبتی در سال 91 می باشد و این سازمان در سال 91 ارایه دهنده بیش از 36 میلیون خدمت ثبتی به مردم بوده است.

    معاون قوه قضائیه گفت: در سال گذشته تعداد 21 میلیون و 442 هزار و 427 سند رسمی در دفاتر اسناد رسمی تنظیم شده که به نسبت سال قبل 5 درصد کاهش داشته است.

     

    وی، ثبت اختراعات و حفظ حقوق مالکیت معنوی اشخاص را از وظایف اصلی سازمان ثبت اسناد واملاک ذکر کرد و گفت: استفاده از شیوه های خدمات رسانی مجازی در عرصه مالکیت صنعتی نیز طی سال قبل با جدیت در دستور کار قرار گرفت به نحوی که از اواسط سال گذشته هیچ نیازی به مراجعه اشخاص برای تقدیم اظهارنامه ثبت اختراع و طـرحهای صنعتـی به مـرکـز نبوده و متقاضیان از طریق فضاهای اعلام شده الکترونیکی درخواست خود را ارائه کرده اند.

    وی با اشاره به ثبت 4 هزار و 668 اختراع، 11 هزار و 402 علامت تجاری، یک هزار و 553 طرح صنعتی و 3 هزار و 250 اظهارنامه ثبت بین المللی در سال 91 افزود: با راه اندازی سامانه مالکیت صنعتی، 31 درصد اظهارنامه ثبت علایم تجاری، 81 درصد اظهارنامه های ثبت اختراع و 91 درصد اظهارنامه های ثبت طرح های صنعتی به صورت اینترنتی و مجازی واصل شده است.

    تویسرکانی با اعلام کسب درآمد 8 هزار و 163 میلیارد ریالی سازمان ثبت اسناد و املاک کشور در سال 91 به عنوان یکی از اصلی ترین سازمان های تامین کننده درآمدهای عمومی دولت خاطرنشان کرد: این میزان درآمد به نسبت سال قبل از آن، 32 درصد رشد داشته است.

    وی با اشاره به افزایش 5 درصدی پرونده های موجود در بایگانی واحدهای ثبتی در کشور طی سال قبل گفت: این رشد، نمایانگر نیاز جدی سازمان ثبت اسناد به تبدیل وضعیت پرونده های ثبتی از شکل سنتی به پرونده های الکترونیکی و پیش بینی بایگانی های سازمان یافته، متناسب با روند رو به رشد ارائه خدمات الکترونیک ثبتــی است.

    رییس سازمان ثبت اسناد و املاک کشور توجه جدی به امر نظارت و انجام بازرسی های مختلف از واحدهای ثبتی و دفاتر اسناد رسمی وازدواج وطلاق را از دیگر برنامه های اجرابی سال گذشته برشمرد و ادامه داد: در سال 91 تعداد 24 هزار و 587 بازرسی با رشد 9 درصدی به نسبت سال قبل انجام شده که از این تعداد یک هزار و 465 بازرسی از واحدهای ثبتی، 16 هزار و 33 بازرسی از دفاتر اسناد رسمی، 5 هزار و 561 بازرسی از دفاتر ازدواج و یک هزار و 528 بازرسی از دفاتر طلاق صورت گرفته است.

     

    به نقل از :

    www.irna.ir


    نظر شما



    نمایش غیر عمومی
    تصویر امنیتی :
تعداد بازدید کنندگان کل :
تا کنون :
23120282
اکنون :
100