جستجو
   
    Delicious RSS ارسال به دوستان خروجی متنی
    کد خبر : 26066
    تاریخ انتشار : 8 اردیبهشت 1392 12:2
    تعداد بازدید : 917

    تنگناهای تعامل بیمه تکمیلی دی با بازنشستگان تامین اجتماعی

    ارک روبروی بیمه دی در خیابان ایرانشهر(پارک هنرمندان) تنها مکانی است که بازنشستگان تامین اجتماعی می توانند دمی در آن آسوده باشند، چراکه دغدغه حضورهای متوالی و عدم ارائه پاسخ و پرداختهای به موقع بیمه دی حسابی بازنشستگان را کلافه کرده است.

    حضور بیش از حد جمعیت بازنشستگان از گرگ و میش صبح جلوی درب بیمه دی برای اینکه بتوانند حداقل تا پایان وقت اداری روزی که پیش رو دارند نوبتی داشته و بلکه بتوانند هزینه‌های درمانی پرداخت شده‌اشان را پیگیری کنند، آن هم به این امید که شاید امروزشان مانند سایر مراجعات روزهای قبلی‌شان نباشد، علت ازدحام است.

     

    به گزارش سرویس «اجتماعی» خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، راه پله‌های بیمه دی این روزها به علت ازدحام بیش از حد بازنشستگان تامین اجتماعی بی شباهت به یک استادیوم ورزشی نیست؛ مهم تر از همه اینکه جایی برای نشستن جز پارک روبروی شرکت بیمه‌گر وجود ندارد و به سختی می‌توان با کارکنان برای دریافت پاسخ سوال خود دیالوگ داشت، چراکه لایه‌هایی از جمعیت در ردیف‌هایی ایستاده، جلوی میزها را پوشش داده‌اند.

     

    بیمه تکمیلی دی که قرار بود از مهرماه سال 91 تا مهرماه امسال هزینه‌های درمان دو میلیون و 300 هزار بازنشسته تحت پوشش سازمان بیمه تامین اجتماعی را پرداخت کند، این روزها یا به هیچ وجه حال و روز خوشی ندارد یا حال و روز خوشی برای بازنشستگانی که پس از پرداخت‌های ماهیانه حق درمان خود به این بیمه، منتظر دریافت پرداخت‌های بیمه تکمیلی دی هستند، باقی نگذاشته است.

     

    یکی از مراجعان که به علت مشکل ضربان قلب در مرکز قلب تهران حدود 500 هزار تومان پرداخت کرده است، در گفت‌و‌گو با ایسنا، می‌گوید: بیمارستان به این علت که بیمه دی پرداخت‌های خود را انجام نداده است، هزینه را متقبل نشد و از من خواست با مراجعه به بیمه دی هزینه صرف شده را دریافت کنم، اما از شهریور تا کنون و پس از شش بار مراجعه، هیچ پاسخی دریافت نکرده‌ام.

     

    به گزارش ایسنا، شعب بیمه دی اتوبوس و مترو نیست تا جوانان با برخاستن صندلی خود را به یک فرد کهنسال بدهند، اینجا اکثر افراد پیر و فرتوت هستند و تنها بازنشسته معلولی که سومین مرتبه است در خیابان ایرانشهر حاضر می‌شود، صندلی یکی از دیگر بازنشستگان که شرایط جسمی بهتری دارد تعارف می‌شود و او نیز بی درنگ می‌پذیرد، چراکه ایستادن در این سالن به معنای ساعتها انتظار سرپایی است.

     

    وی کارمند بازنشسته کارخانه ابریشم کرمان است که به گفته خودش در اثر فشار کار دچار مشکل انحراف و دیسک کمر شده تا جایی که پای راستش نیز فلج شده است.

     

     

     

    بیمه دی

     

     

     

    هزینه عکس‌های درمانی وی 450 هزار تومان است، اما پس از سه بار حضور طی 70 روز گذشته نه تنها پاسخی دریافت نکرده است، نمی‌داند چند روز دیگر مهمان صندلی‌های پذیرای سالمندان است.

     

    ایجاد ردیف و حق تقدمی برای معلولان بازنشسته، تنها درخواست این زن از مسئولان است.

     

    به گزارش ایسنا، خانمی تقریبا 55 ساله که پس از فوت شوهرش حال خود مستمری‌بگیر و تحت پوشش تامین اجتماعی است سوژه جالبی است که این را پس از گفت‌وگو با وی متوجه شدم.

     

    MRI وی در درمانگاه شهرداری منطقه پنج، 50 هزار تومان برایش هزینه داشته است، اما پس از شش یا هفت بار مراجعه و پرداخت 20 هزار تومان بابت هزینه‌های ایاب و ذهاب از بیمه تکمیلی دی پاسخی دریافت نکرده است.

     

     

    خبازها: وعده پرداخت الکترونیکی هزینه‌های بیمه تکمیلی بازنشستگان از هفتم اردیبهشت

     

    علی اکبر خبازها – رییس کانون عالی بازنشستگان و مستمری بگیران تامین اجتماعی – در گفت‌وگو با ایسنا، با اشاره به اینکه سازمان تامین اجتماعی از بیمه تکمیلی دی گلایه مند است بیان می‌کند: بنا بر مذاکرات انجام شده این شرکت بیمه‌گر قول داده است که از آغاز هفته جاری روند کار را برای مراجعان روانسازی کند و همکاری‌های لازم را انجام دهد.

     

    وی با تاکید بر اینکه تجمع بازنشستگان عاملی است که فرصت انجام کار را از کارمندان سازمان بیمه‌گر می‌گیرد، اظهار می‌کند: باید بازنشستگان در منزل بنشینند تا مبالغ و هزینه‌های مورد نظر به حسابشان پرداخت شود و بنا بر وعده‌های داده شده ازهفتم اریبهشت ماه سال جاری واریز پول به حساب‌های بازنشستگان فعال می‌شود.

     

    خبازها پرداخت نشدن بدهی بیمه تکمیلی دی به بیمارستان‌ها و مراکز درمانی طرف قرارداد از سال گذشته تا کنون را موجب لغو قرارداد برخی بیمارستان‌ها و مراکز درمانی می‌داند و خاطر نشان می‌کند: بر اساس قرارداد منعقد شده بین سازمان تامین اجتماعی و بیمه دی مقرر شده بود بسته خدماتی از از اول مهرماه 91 تا اول مهرماه 92 به بازنشستگان ارایه شود، اما بدقولی شرکت بیمه‌ای در برابر برخی مراکز درمانی و بیمارستان‌ها موجب سرگردانی و بلاتکلیفی بیمه شدگان تامین اجتماعی شده است.

     

    به گزارش ایسنا، اما ماجرای کارت بانک‌های دی نیز در نوع خود مثال زدنی است. پس از اینکه بیمه تکمیلی دی از بازنشستگان تحت پوشش سازمان تامین اجتماعی می‌خواهد تا با افتتاح حساب در بانک دی و دریافت کارت بانک دی هزینه کرد درمان را از طریق امور بانکی به حسابشان واریز کنند، اما تا کنون هیچ مبلغی به این حساب‌ها واریز نشده است.

     

     

     

    بیمه دی

     

     

     

    بازنشستگان معتقدند تا زمانی که به صورت حضوری در این مکان (بیمه دی) حضور نیابند هیچ مبلغی را دریافت نخواهند کرد، این در حالی است که این شعبه از بیمه دی تنها 200 هزار تومان از هزینه‌های درمان را آنهم در قالب وجه نقد به مراجعه کنندگان پرداخت می‌کند، بنابراین مراجعانی که فیش‌هایی با مبالغ بالاتر در پرونده آن‌ها درج شده باشد، باید مجددا به شعبه دیگر بیمه دی واقع در خیابان گاندی مراجعه کنند.

     

    در این بین به هیچ روی نمی‌توان از نظام سنتی و یدی ارباب رجوع در این سازمان بیمه‌گر گذشت. اعلام نوبت مراجعه کنندگان به صورت کلامی و با داد و فریاد، طبقه اول و راهروهای بیمه را به بازاری متلاطم شبیه کرده است، به طوری که پس از اعلام نوبت توسط مسئول یکی از شعبه‌ها، این بازنشستگان‌ هستند که شماره فرد را با صدایی بلندتر فریاد می‌زدند تا او را از سررسیدن نوبت خود آگاه کنند.

     

    یکی دیگر از دلایل ازدحام بازنشستگان تامین اجتماعی در شعبه‌های بیمه دی حضور مراجعان از شهرستان‌های استان تهران در شعبه‌های بیمه دی در شهر تهران است، زیرا بسیاری از این افراد از شهرری و اسلام شهر در این مکان حضور می‌یابد.

     

    یکی دیگر از این بازنشستگان که از شهرری می‌آید بابت یک آزمایش کبد خود 30 هزار تومان پرداخت کرده است، اما پس از شش ماه آمد و رفت در بیمه دی و هزینه 40 هزار تومانی بابت کرایه، هنوز موفق به دریافت هزینه درمان خود نشده است.

     

    به گزارش ایسنا، یکی دیگر از بازنشستگانی که با او گفت‌وگو کردم به شدت خواستار بازرسی توسط مسئولان ذیربط است و می‌گوید: تا زمانی که بازرسان و مسولان در این مکان حضور نیابند اوضاع به همین صورت خواهد بود.

     

    این بازنشسته شرکت پارس خودرو با اشاره به اینکه بابت هزینه‌های آزمایشگاهی همسرش 200 هزار تومان پرداخت کرده است، اظهار می‌کند: از مهرماه سال گذشته تا کنون در حال پرداخت حق بیمه به بیمه تکمیلی دی هستیم و اکنون که باید آنها نیز هزینه‌های درمان را پرداخت کنند این اتفاق رخ نمی‌دهد و باید بازرسان در این شعبه حضور یابند تا اوضاع نابسامان آن را بهبود بخشند.

     

    وی چهار ماه است که برای دریافت هزینه‌های خود به سازمان بیمه‌گر می‌آید، اما پاسخی دریافت نمی‌کند.

     

    دیگری نیز هشت ماه پیش 150 هزار تومان را بابت عکس برداری از زانوهایش هزینه کرده است، اما از آن زمان تا کنون پس از شش بار مراجعه موفق به دریافت هزینه نشده است و نمی‌داند تا چه زمانی باید در این راه پله‌های پر ازدحام حضور یابد.

     

     

    یکی از مسوولان بیمه دی: دیر ارائه شدن لیست بیمه‌شدگان توسط کانون عالی بازنشستگان از علل پرداخت دیر هنگام هزینه‌های درمان است

     

    یکی از مسوولان شرکت بیمه دی در گفت‌وگو با ایسنا، علت بازپرداختهای دیرهنگام شرکت متبوعش به بازنشستگان را دیر ارائه شدن لیست بیمه‌شدگان توسط کانون عالی بازنشستگان و مستمری‌بگیران تامین اجتماعی عنوان می‌کند.

     

    وی با بیان اینکه تعداد بیمه‌شدگان در استان تهران حدود 700 هزار نفر است، می‌گوید: خدمات‌دهی به این تعداد زیاد، حجم زیاد نیرو و تجهیزات را می‌طلبد.

     

    این مسوول شرکت بیمه دی با تاکید بر اینکه ارائه اسامی بیمه‌شدگان چهار ماه به طول انجامیده است، می‌گوید: در واقع به علت دیرکرد ارایه لیست بازنشستگان تامین اجتماعی توسط کانون عالی بازنشستگان این سازمان در دی ماه، کارشناسان بیمه تکمیلی دی در حال بررسی پرونده‌های مهرماه بودند و ما در طول این مدت نمی‌دانستیم فرد بیمه شده شرکت دی هست یا خیر؟ و مجبور بودیم هزینه‌اش را نگه داریم تا کانون اسامی را به بیمه دی اعلام کند.

     

    وی این تجمیع چهار ماهه اسامی بیمه‌شدگان را موجب تجمیع مدارک و عقب‌افتادگی در پرداخت‌ها به بیمه‌شدگان می‌داند و اظهار می‌کند: هنوز هم بسیاری از مدارک باقی مانده است که در حال بررسی آنها هستیم. علاوه بر اینکه در طول این مدت همانند سایر شرکت‌ها، با کمبود تجهیزات و نیروی انسانی مواجه بودیم.

     

    این مسوول در مورد آخرین پرداخت‌ها به بیمه‌شدگان تامین اجتماعی، بیان می‌کند: مدارک درمان‌های سرپایی تا پایان بهمن ماه و مدارک درمان‌های بیمارستانی نیز تا دی ماه به بیمه‌شدگان پرداخت شده است و کسانی که می‌گویند 8 یا 9 ماه است هزینه‌های درمان را دریافت نکرده‌اند، مربوط به پرونده‌هایی می‌شود که مدارک آنها ناقص است.

     

    وی در پاسخ به این پرسش که چرا هزینه‌های درمان بازنشستگان تامین اجتماعی به حساب کارت بانک‌های دی واریز نمی‌شود، اظهار می‌کند: کارت بانک‌های دی مربوط به قرارداد سال گذشته بود و در طول قرارداد 91 - 90 پول به حساب بیمه‌شدگان واریز شد که متاسفانه این قرارداد در سال جاری تمدید نشد و بنا بر آمار، در سال گذشته از حدود 600 هزار بیمه شده در تهران، هزینه‌های درمان 400 هزار بازنشسته به کارت واریز شد.

     

    این مسوول بیمه دی همچنین با اشاره به اینکه در طول روز در شعبه ایرانشهر تعداد مراجعان به 1000 نفر و در کل شعبه‌های استان تهران به حدود 3000 نفر می‌رسد، می‌گوید: شعبه بیهقی از پنج باجه به 15 باجه و شعبه ایرانشهر نیز هم اکنون دارای پنج باجه است و از هفته آینده شاهد افزایش تعداد شعبه‌های آن به 20 باجه خواهیم بود.

     

    وی در ادامه در مورد علت مراجعه بیمه‌شدگان از شهرستان‌های استان تهران به شعب بیمه دی شهر تهران نیز می‌گوید: در شهر ری، اسلامشهر و ورامین، بیمه دی شعبه دارد و اگر هم بیمه‌شده‌ای به شهر تهران مراجعه می‌کند، به این علت است که پرونده بیمارستانی وی تخصصی بوده و کارشناسان آن شهر موفق به کارشناسی آن نشده‌اند.

     

    به گزارش ایسنا، در هر حال هم اکنون شاهد تجمع و ازدحام بازنشستگان تامین اجتماعی در شعبه‌های بیمه دی هستیم و یک صدا بودن فریاد این بازنشستگان برای رسیدگی به امورات خود در خور توجه هرچه بیشتر است، زیرا نه راه پله‌های بیمه دی پذیرای این بازنشستگان است و نه جسم و جان آنها یارای گذر از این راه پله‌ها و مقابله با ساعت‌ها انتظار را دارد.

     

    به نقل از :

    www.isna.ir


    نظر شما



    نمایش غیر عمومی
    تصویر امنیتی :
تعداد بازدید کنندگان کل :
تا کنون :
22360432
اکنون :
81